Awards, awards, awards!

Het award seizoen is écht aangebroken met de uitreikingen van de BAFTA Awards vanavond in Engeland! Tijd voor een overzichtje van alle nominaties voor de aankomende awards en natuurlijk de snubs! En natuurlijk kijken we bij Cellection Music alleen naar de muziek genomineerden 😉

Golden Globes

Stiekem zijn de eerste awards al uitgereikt natuurlijk met de Golden Globes op 7 januari 2019. De Golden Globes worden vaak gezien als het opwarmertje voor de BAFTA’s en met name de Oscars die in februari worden uitgereikt. Wie waren eigenlijk de genomineerden van de Golden Globes en met name; wie hebben gewonnen?

Beste Originele Score

Marc Shaiman; Mary Poppins Returns
Ludwig Göransson; Black Panther
Alexandre Desplat; Isle Of Dogs
Marco Beltrami; A Quiet Place
Justin Hurwitz; First man (Winnaar)

Persoonlijk voor mij was dit een terechte lijst met genomineerden en een meer dan terechte winnaar. Toen ik First Man in de bioscoop zag maakte de score ontzettend veel indruk van me en ik denk zelf dat Justin Hurwitz de Golden Globe al meer dan terecht heeft gewonnen met het nummer “The Landing”. Het ontbreken van First Man bij de nominaties voor de Oscars is in mijn ogen dan ook onbegrijpelijk. Het was verrassend om A Quiet Place, hoewel een hele mooie en dikke score, genomineerd te zien en het alom gevierde “A Star Is Born” niet bij de Golden Globes. Dit maakten ze echter goed in de volgende categorie…

Beste Originele Nummer

Kendrick Lamar, The Weeknd & SZA – All The Stars; Black Panther
Troye Sivan & Jonsi – Revelation; Boy Erased
Annie Lennox – Requiem For A Private War; A Private War
Dolly Parton & Linda Perry – Girl In The Movies; Dumplin’
Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando & Andrew Wyatt – Shallow; A Star Is Born (Winnaar)

Een terechte winnaar tussen terechte genomineerden! Al was Shallow wellicht de gedoodverfde favoriet, voor eigenlijk alle awards waar het in genomineerd is, een favoriet ben je niet voor niks.

BAFTA Awards

De BAFTA Awards worden uitgereikt terwijl ik dit stuk aan het schrijven ben. De laatste awards alvorens de Oscars worden uitgereikt, welke toch vaak worden gezien als dé echte awards (al staat dat de laatste jaren wat ter discussie). De BAFTA’s hebben echter maar een categorie voor muziek, namelijk Beste Originele Muziek.

Beste Originele Muziek

Terence Blanchard; BlackKklansman
Nicholas Britell; If Beale Street Could Talk
Alexandre Desplat; Isle Of Dogs
Marc Shaiman; Mary Poppins Returns
Bradley Cooper, Lady Gaga & Lukas Nelson; A Star Is Born (Winnaar)

Waar ‘A Star Is Born’ dus niet genomineerd was bij de Golden Globes zijn ze dat hier wel en winnen ze hem ook.

Oscars

Dan de Oscars, de Academy Awards. De gouden beeldjes waar het de meeste film studios eigenlijk alleen maar écht om gaat. De Oscars kennen twee muzikale categorieën.

Beste Originele Muziek

Ludwig Göransson; Black Panther
Terence Blanchard; BlackKklansman
Nicholas Britell; If Beale Street Could Talk
Alexandre Desplat; Isle Of Dogs
Marc Shaiman; Mary Poppins Returns

De ‘Academy’ wordt vaak verweten op safe te spelen, zoals bijvoorbeeld het punt dat ze vaak voor gelauwerde acteurs, regisseurs en films te kiezen. Zo ook in de categorie muziek; Alexandre Desplat is een groot favoriet van de Academy en is met bijna elke score genomineerd voor een oscar, terwijl er (met alle respect want Desplat is een groots componist) vaak betere scores worden genegeerd. Isle Of Dogs is ook zo’n score, typisch Desplat en technisch fantastisch. Mijns inziens zijn er echter  twee grote ontbrekenden op de lijst van genomineerden; Justin Hurwitz’ magnifieke score voor First Man, en Carter Burwell’ score voor The Ballad Of Buster Scruggs.

Wie gaat er echter winnen? Dat horen we over twee weken op zondag 24 februari, als de Oscars worden uitgereikt. Mijn voorspelling is dat BlackKklansman er mee vandoor gaat.

Beste Originele Nummer

Kendrick Lamar, The Weeknd & SZA – All The Stars; Black Panther
Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando & Andrew Wyatt – Shallow; A Star Is Born
Jennifer Hudson – I’ll Fight; I’ll Fight
Emily Blunt – The Place Where Lost Things Go; Mary Poppins Returns
Willie Watson & Tim Blake Nelson – When A Cowboy Trades His Spurs For Wings; The Ballad Of Buster Scruggs

Als laatste komen we bij de categorie Beste Originele Nummer. De gedoodverfde favoriet gaat, denk ik, ook winnen; Shallow van Bradley Cooper en Lady Gaga.

De Muziek van Wie Is De Mol 2019

Het 19e seizoen van Wie Is De Mol is inmiddels halverwege. Vijf afleveringen verder en er is al een hoop gebeurd. Van gejatte jokers tot bizarre executies op de daken van Medellin, het was een feest voor de Molloten. En zo ook voor de muziekliefhebbers die WIDM volgen. Want wat zijn er al een hoop toffe tracks gebruikt. Van de klassiekers die elk jaar gebruikt worden, tot nieuwe muziek uit bijvoorbeeld King Arthur.

Tijd voor een tussenstand! Welke muziek is dit seizoen favoriet, en wat zijn de echte uitblinkers tot dusver?

Titels

Het eerste dat opvalt is dat de makers bijna nooit voor slechts een nummer uit een serie, film of documentaire kiezen maar altijd een combinatie van meerderen. Een paar vallen al gelijk op in hun veelvuldige voorkomen:

Finding Dory, Jumanji, Fifty Shades Freed, Narcos, Earth; One Amazing Day, Gangster Squad, The Meg en King Arthur. Ook wordt er af en toe teruggekeerd naar muziek die in voorgaande seizoen veel is gebruikt, zoals Planet Earth II, The Revenant, The Ugly Truth en War For The Planet Of The Apes.

Uitblinkers

Er zijn een paar sleutelmomenten tot dusver geweest in de eerste vijf afleveringen, waaronder de executie ‘Batman style’ op de daken. Hierbij werd de toon gelijk gezet door Beautiful Lie uit Batman v Superman: Dawn Of Justice te gebruiken op het moment dat alle lampen op de daken aan gingen.

Het is duidelijk! Dit gaat een killer cliffhanger worden van aflevering 3. Vervolgens volgt een mix van verschillende tracks, waaronder het thema van de fantastische Batman game Arkham Knight, het toepasselijke The Test door Junkie XL afkomstig uit Divergent en afgesloten met A Bright Red Flash uit 10: Cloverfield Lane. Daartussen zit echter een track uit Tron: Legacy die alle aandacht pakt; Rectifier van Daft Punk. Perfect gekozen om de spanning van het aankomstige rode licht kracht bij te zetten. Wat een climax… in mijn ogen de beste aflevering tot nu toe!

In de overige afleveringen valt vooral het gebruik van euforische muziek op wat allemaal perfect past bij de schilderachtige beelden van Colombia. Denk aan Mobula Rays van Hans Zimmer uit Blue Planet II, Sand Dunes van Alex Heffes uit Earth: One Amazing Day, en Arrival Of The Birds van The Cinematic Orchestra uit The Crimson Wing. Het schetst de sfeer perfect.

Een andere korte, doch opvallende track uit aflevering vijf is From Nothing Comes A King van Daniel Pemberton uit King Arthur. Het kort stil laten vallen van de muziek en wegfaden van het beeld alvorens de krachtige hoorn te laten horen met de beelden van de mistige waterval bezorgen waar kippenvel.

Vooruitblik

Nog vijf aflevering te gaan en we weten wie De Mol van 2019 is. Een aantal hoofdverdachten (als we de statistieken uit de app mogen geloven) liggen er al uit, en het echte raden is begonnen… welke muziek zal er in de komende afleveringen gebruikt gaan worden?

De afgelopen twee seizoenen is er veel gebruik gemaakt van de magnifieke score van Rupert Gregson-Williams voor The Crown, zoals Duck Shoot, tijdens de finale en de ‘final speech’ van de finalisten. Daarvoor werd gekozen voor andere iconische slot thema’s, zoals de Cloud Atlas Finale, Chalkboard uit The Theory Of Everything en natuurlijk C.L.U. van Daft Punk uit Tron: Legacy.

Als ik een tip mag geven voor de muziek te gebruiken in de finale van dit seizoen om naar een waardig hoogtepunt te bouwen? De kans is klein, gezien er nog niks van deze film is gebruikt dit seizoen, maar ik zou persoonlijk voor een combinatie van Apollo 11 Launch en The Landing van Justin Hurwitz uit First Man gaan.

Benieuwd waarom? Oordeel zelf!

Ben ik volgens jou een noemenswaardige track vergeten of heb je zelf een ander idee voor de perfecte muziek voor het slot van het seizoen? Laat het me weten in de comments!

– Celwin

Volg je de playlist ‘De Muziek van Wie Is De Mol 2019’ al? Blijf na elke aflevering op de hoogte van de muziek van de laatste aflevering!

 

WIDM

Wie is de Mol, of WIDM, is een van de populairste programma’s op de Nederlandse tv, en voor muziek liefhebbers een ware verademing. De programma makers houden met hun muziek keuze rekening met zowel de recente trends en hits in de soundtrack wereld, als natuurlijk het best passende thema bij de beelden.

Op zaterdag 5 januari 2019 start het nieuwe seizoen van WIDM, met een nieuwe presentator: Rik van de Westelaken. Het speelveld van het alweer 19e seizoen is Colombia, met een deelnemersveld bestaande uit Evelien de Bruijn, Evi Hanssen, Jamie Trenité, Merel Westrik, Niels Littooij, Nikkie de Jager, Rick Paul van Mulligen, Robert van Beckhoven, Sarah Chronis en Sinan Can.

In de playlist De Muziek van Wie Is De Mol 2019 houdt Cellection Music je wekelijks op de hoogte van de muziek gebruikt in de aflevering van die week. Maar voordat het nieuwe seizoen begint een terugblik op de muziek van WIDM in het verleden. Welke muziek wordt er elk seizoen gebruikt?

Thema

Elke aflevering begint met het thema nummer. Dit is zoals bij veel programma’s wel het geval is, geen ‘custom made’ thema nummer maar er is gekozen voor een bestaand nummer. Namelijk Oratio van Ugo Ferrel. Het thema dat gebruikt wordt is te horen vanaf 0:58 in de player hieronder.

De reden dat er voor een bestaand thema is gekozen en niet voor een compleet nieuw thema is gekozen is best grappig. De samenstellers van het programma dachten niet dat het programma lang op de buis zou zijn. Het volledige verhaal van de man die het thema heeft gekozen, Edwin Gitsels, is te lezen op de site van De La Garde.

Opening van de aflevering

In de eerste afleveringen van een nieuw seizoen hoor je vaak een track van Godzilla uit 1998. De muziek van David Arnold is mysterieus en past perfect. In de seizoenen 2017 en 2018 werd deze track niet wekelijks gebruikt en werd er vaker gebruik gemaakt van muziek die passend was bij de gebruikte score in de rest van de aflevering. Desalniettemin wordt de track nog wel gebruikt in sommige afleveringen en roept het een onmiskenbaar WIDM gevoel op.

Previews

Aan het einde van elke aflevering, en ook de commercial teasers op NPO1, wordt er in de vooruitblikken de muziek van Marco Beltrami gebruikt uit de film iRobot uit 2004.

De Test

Tijdens de test wordt er vaak gebruik gemaakt van de muziek uit The Bone Collector, namelijk The Final Confrontation door Craig Armstrong.

Executie

Tijdens de executie hoor je spannende muziek uit allerhande films. In de eerste tien seizoenen was dit altijd Gehn Speaks van Robyn Miller uit de game Riven.

Later is er gekozen voor The Fallen’s Arrival uit de film Transformers Revenge Of The Fallen, door Steve Jablonsky. De start van de track zal veel luisteraars het gevoel geven dat er zojuist een rood scherm is geweest en dat Art (vanaf 2019 dus Rik) afscheid neemt van de kandidaat.

Voor de doorgewinterde luisteraar was er voorheen ook vaak te horen wanneer het rode scherm kwam. Hoe? Dan hoorde je een piepklein stukje uit de track Their War Here van Hans Zimmer en Junkie XL uit Batman v Superman: Dawn Of Justice. Spot jij het?

Aftiteling

Na de executie en tijdens het slotwoord hoor je de track New York City uit de film The Bone Collector. De score van Craig Armstrong roept een ongekende spanning op en heeft het ultieme WIDM gevoel. Tegenwoordig wordt deze track nog regelmatig gebruikt maar niet wekelijks, soms wordt er ook gekozen om The Fallen’s Arrival door te trekken.

Mis jij nog tracks die veel gebruikt worden bij vaste momenten? Laat het me weten in de comments!

Wil je alvast de meest gebruikte tracks van seizoen 2018 terug luisteren? Volg dan de playlist op Spotify en na de aflevering op 5 januari wordt de playlist automatisch geupdatet met de muziek van die aflevering!

Volg en luister De muziek van Wie is de Mol 2019

De piano is een veelgebruikt instrument in zowel klassieke als filmmuziek. En het perfecte instrument als je weg wilt dromen of je juist moet concentreren. En dit is de perfecte playlist daarvoor.

Een combinatie van filmmuziek en moderne klassieke muziek, met muziek van onder andere Ólafur Arnalds, Hans Zimmer, Jóhann Jóhannsson, Max Richter en vele anderen.

Refresh rate: elke 4 weken

Luister en volg Classical Cellection: Piano

Na de scores verricht te hebben voor Batman Begins, The Dark Knight (samen met James Newton-Howard), The Dark Knight Rises, The Amazing Spiderman 2 en Batman v Superman: Dawn Of Justice, kondigde Hans Zimmer in 2016 aan te stoppen met superhelden films. Maar de beste man is op zijn woorden terug gekomen!

De (on)officiële fan site Hans-Zimmer.com weet namelijk te melden dat Zimmer de score van de nieuwe DC film Wonder Woman 1984 voor zijn rekening zal nemen. Zimmer is uiteraard niet onbekend met de score van Wonder Woman, aangezien hij samen met onze eigen Junkie XL haar wereldberoemde en fan-favorite thema heeft geschreven voor Batman v Superman: Dawn Of Justice.

Wonder Woman 1984 is de sequel op de zo succesvolle eerste Wonder Woman film uit 2017, welke de niet echt lekker lopende DCEU (DC Extended Universe) nog enige glans gaf. De film staat voorlopig gepland voor een Nederlandse release van 31 oktober 2019.

Het WK Voetbal, dat elke vier jaar gespeeld wordt, is het best bekeken sport evenement ter wereld. Vaak zelfs nog beter bekeken dan de Olympische Spelen. Wereldwijd kijken er miljoenen mensen naar de wedstrijden, aantallen die hoe langer het toernooi duurt alleen maar verder toenemen, en ook de stadions zijn altijd goed gevuld met de fans die van ver komen om hun teams aan te moedigen. Muziek is een integraal deel van de sfeer beleving in de stadions, alsmede op tv. Tijd om een kijkje te nemen in de muziek die op het WK Voetbal in Rusland in de stadions wordt gedraaid.

Vanaf het moment dat de spelers het veld betreden is er een vaste selectie aan muziek die gedraaid wordt om de sfeer te zetten in het stadion. Te beginnen met een alom bekende rock track van The White Stripes, welke tegenwoordig in veel stadions te horen is (ook buiten het WK). Dit is uiteraard “Seven Nation Army“, welke op het WK wordt gedraaid zodra de teams het veld op komen maar ook als goal song wordt gebruikt. “Seven Nation Army” is in 2003 uitgekomen op XL Records / Third Man Records.

Vervolgens is het tijd voor de volksliederen van de landen die spelen, waarna de opstellingen worden voorgelezen in het stadion. Als achtergrond muziek wordt hierbij gebruik gemaakt van de Tiesto & The Chainsmokers collab “Split (Only U)“, in 2015 uitgekomen op Tiesto’s eigen label Musical Freedom (vlak voor de grote doorbraak van The Chainsmokers).

Gelijk na de wedstrijd volgt het officiële thema nummer van het WK; een samenwerking tussen Nicky Jam, Will Smith en Era Istrefi genaamd “Live It Up“. De track is uitgebracht op Sony.

Mis je nog een track die in het lijstje thuis hoort? Laat het weten in de comments hieronder!

Wie is de Mol is een van de populairste programma’s op de Nederlandse tv, en voor muziek liefhebbers een ware verademing. De programma makers houden met hun muziek keuze rekening met zowel de recente trends en hits in de soundtrack wereld, als natuurlijk het best passende thema bij de beelden.

Het seizoen 2018 kenmerkte zich als een van de spannendste seizoen ooit. Jan Versteegh bleek De Mol, iets wat veel kijkers nooit voor mogelijk hielden tot de laatste aflevering, en Ruben Hein was de terechte winnaar, hij ontmaskerde als enigste De Mol.

In het afgelopen seizoen werd er veel muziek gebruikt uit de film Fantastic Beasts & Where To Find Them, gecomponeerd door James Newton Howard; Kingsman: The Golden Circle, gecomponeerd door Henry Jackman; Dunkirk, gecomponeerd door Hans Zimmer en The Crown, gecomponeerd door Rupert Gregson-Williams.

Daarnaast kwamen natuurlijk ook de ‘vaste’ Wie is de Mol thema’s voorbij, zoals Spiderbots van Marco Beltrami uit de film I, Robot, hét thema nummer van Wie is de Mol en Final Confrontation uit de film The Bone Collector en gecomponeerd door Craig Armstrong, al jaren het vaste nummer zodra iemand zijn of haar rode scherm ziet. Andere vaak gebruikte nummers zijn Looking For Clues uit de film Godzilla van David Arnold en The Fallen’s Arrival uit Transformers: Revenge Of The Fallen door Steve Jablonsky.

Samen met een keur aan andere nummers vormt dat deze playlist met een selectie van 50 nummers gebruikt in Wie is de Mol 2018 op kenmerkende momenten in de serie.

Volg en luister De muziek van Wie is de Mol 2018

De Muziek Van is een playlist reeks welke focust op muziek die gebruikt wordt in bekende programma’s zoals Wie is de Mol en Expeditie Robinson.

De formule 1 is bezig met een flinke upgrade qua branding voor het nieuwe seizoen dat komende zondag, 25 maart, zal beginnen in Australie. Nadat eind 2017 bekend werd dat er een nieuw logo (zie boven) zou worden gebruikt, werd eerder bekend dat de aanpak van social media ook flink anders zou zijn middels onderstaande trailer.

Bij de volgende stap voor het nieuwe imago is de FIA uitgekomen bij de Amerikaanse componist Brian Tyler, o.a. bekend van zijn werk voor Iron Man 3, Thor: The Dark World en Assasin’s Creed IV. Special voor het seizoen 2018 heeft Tyler een thema nummer gecomponeerd en gearrangeerd voor de Formule 1. Het nummer is hieronder te beluisteren.

Altijd al een superheld willen zijn? Dan is dit jouw playlist! Laat de adrenaline stromen met de grootste superhelden en actie thema’s tijdens jouw workout!

De meeste epische workout ooit

Deze workout Cellection bevat muziek van de films The Avengers, Batman, The Dark Knight, Wonder Woman, Iron Man, Spiderman en nog vele anderen. Zet deze playlist op tijdens het hardlopen of in de gym, en je hebt gegarandeerd je beste workout ooit.

Refresh rate: elke 4 weken

Superhero Workout

Luister en volg Superhero Workout