Hans Zimmer - Interstellar

Het black hole van Interstellar

Het black hole van Interstellar

Het échte black hole

Astronomers capture first image of a Black Hole, Space, - - 10 Apr 2019

Om deze uitzonderlijke tijden van thuiswerken, quarantaine en sociale isolatie door te komen, zal ik gedurende de social distancing dagelijks een soundtrack met je delen die jou helpt de dag door te komen. Soundtracks zijn perfect om je te focussen, dus heb jij moeite met je focus nu je thuis moet werken? Dan is dit de oplossing voor jou! Elke dag om 10:00 post ik een nieuwe soundtrack hier op mijn website, en op mijn Facebook en Instagram accounts.

Soundtrack van de Dag | 3 mei 2020

Hans Zimmer – Interstellar

Mensen die mij goed kennen weten dat ik wanneer het op film aankomt een groot Christopher Nolan fan ben. Dat begon met zijn epische verfilming (sorry, licht bevooroordeeld) van Batman, maar werd verder aangewakkerd door The Prestige, Inception en Interstellar. Maar eigenlijk alles, alleen Insomnia is niet helemaal mijn ding. Afijn, Interstellar… zijn grootscheepse ‘space exploration’ (klinkt zoveel lekker dan ruimte verkennen) project uit 2014.

De film, met een sterrencast van o.a. Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Bill Irwin en Michael Caine, vindt plaats in een dystopische toekomst waar de mensheid vecht om te overleven. De aarde wordt droger en droger, men wordt geteisterd door ernstige zandstormen en het enige dat nog wil groeien is mais. Het is hoe Nolan een aarde voor zich ziet zo’n 100 jaar in de toekomst met het huidige klimaat probleem. Het verhaal volgt een groep astronauten die door een zwart gat / worm gat reizen nabij Saturnus om zo hopelijk een nieuw thuis voor de mensheid te vinden. De film won de Oscar voor beste visuele effecten.

Het verhaal is deels gebaseerd op wetenschap, de wetenschap van Kip Thorne om precies te zijn. Met zijn berekeningen hoe een zwart gat eruit zou zien is een eerste beeld gemaakt van hoe een zwart gat er echt uit zou zien en gebruikt in de film. Het is een inmiddels iconisch beeld, en lijkt toch verdraaid veel op het beeld van een écht zwart gat dat is ontdekt door de wetenschappers van NASA (zie foto’s hiernaast).

Het geluid in de film is eveneens zoveel mogelijk gebaseerd op de wetenschap en realiteit, zoals Nolan álles wat hij doet ‘ground in reality’ zoals hij het zelf zo mooi zegt. Nolan wilde dat het geluid zoveel mogelijk gebruik maakte van het geluidssysteem van de bioscopen, zo moesten de knoppen die ingedrukt werden alleen te horen zijn via de handschoenen van de astronauten, zoals zei het zouden horen.

De muziek is van vaste Nolan componist Hans Zimmer, een soort match made in heaven sinds Batman Begins. Met uitzondering van The Prestige en Tenet heeft Zimmer álle Nolan films van muziek voorzien sinds Batman Begins en eerder genoemde enkel niet omdat het qua planning niet uitkwam. Nolan koos ervoor om Zimmer géén script of uitleg van het verhaal te geven maar enkel 1 A4 waarop het verhaal van een vader dat zijn kind moest verlaten stond. Zimmer dacht dat het een puur en eenvoudig verhaal over familie en liefde zou zijn en schreef een zeer delicaat thema. Toen hij te horen kreeg wat de immense scope van de film zou zijn was hij bang dat het te min was voor het verhaal, maar niks bleek minder waar. Zimmer en Nolan besloten later samen dat een Harrison & Harrison orgel het hoofd instrument van de score zou worden, omdat dit perfect bij de toon van de film en het verhaal zou passen. Zimmer orkestreerde uiteindelijk 45 scoring sessies, ruim 3x zoveel als normaal.

De score werd genomineerd voor een Oscar maar won deze helaas niet (The Grand Budapest Hotel van Alexandre Desplat won uiteindelijk), maar het blijft een van Zimmer’s grootste kunststukjes van de laatste decennia.

Enjoy,

Celwin