Jóhann Jóhannsson - Arrival

Om deze uitzonderlijke tijden van thuiswerken, quarantaine en sociale isolatie door te komen, zal ik gedurende de social distancing dagelijks een soundtrack met je delen die jou helpt de dag door te komen. Soundtracks zijn perfect om je te focussen, dus heb jij moeite met je focus nu je thuis moet werken? Dan is dit de oplossing voor jou! Elke dag om 10:00 post ik een nieuwe soundtrack hier op mijn website, en op mijn Facebook en Instagram accounts.

Soundtrack van de Dag | 28 april 2020

Jóhann Jóhannsson – Arrival

Op de dag dat de Amerikaanse overheid een soort van lijkt toe te geven dat er UFO’s zijn gesignaleerd zo’n 6 jaar geleden, (bron: CNN) leek Arrival mij een zeer geschikte soundtrack van de dag! Arrival is bovendien een van mijn favoriete films van de laatste 5 jaar, zowel qua verhaal, op visueel gebied én ook vooral de muziek.

Arrival is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 2016, geregisseerd door Denis Villeneuve. Wanneer op twaalf plekken op aarde mysterieuze ruimtevaartuigen neerdalen wordt op elke locatie geprobeerd contact te maken met de buitenaardse wezens. In de Verenigde Staten wordt linguïst Louise Banks gevraagd om de taal van de aliens te ontcijferen. Als de spanningen tussen de landen waar de ruimteschepen geland zijn oplopen, moet het team op zoek naar antwoorden tijdens een race tegen de tijd.

De film is gebaseerd op het korte verhaal “Story of your Life” van Ted Chiang en is door de veels te vroeg overleden IJslandse componist Jóhann Jóhannsson voorzien van een geweldige score. Jóhanns muziekstijl was in het algemeen elektronische muziek met invloeden van de klassieke muziek. Hij produceerde zijn eerste album onder eigen naam met de titel: Englabörn in 2002. Hij werd internationaal bekend met de filmmuziek voor Prisoners en The Theory of Everything (waar hij een Golden Globe voor won). Daarnaast werd hij tweemaal genomineerd voor een Oscar voor beste filmmuziek, met de films The Theory of Everything en Sicario. Zijn muziek voor Blade Runner 2049, welke naar verluid briljant was, werd om onduidelijke redenen vervangen door die van Hans Zimmer. Vaak betekent dit echter dat het niet was wat de regisseur zocht. Op 9 februari 2018 overleed Jóhannsson onverwachts in zijn appartement in Berlijn op slechts 48-jarige leeftijd.

Jóhannsson begon met het schrijven van de muziek zodra de opnames begonnen. Hij haalde zijn inspiratie vooral uit het script en concept art. Een van de hoofdthema’s van de muziek schreef hij al in de eerste week van de opnames, wat voor de cast & crew ook weer werkte als inspiratie voor de film.

In zowel de opening als afsluiting van de film is er muziek van Max Richter te horen, namelijk On The Nature Of Daylight. De muziek paste perfect bij wat re regisseur zocht. Hierdoor werd de muziek van Arrival echter uitgesloten voor een Oscar nominatie, omdat een score 100% origineel moet zijn om daarvoor in aanmerking te komen. Een zeker lijkend gouden beeldje ging daarmee verloren voor Jóhannsson.

Desalniettemin is Arrival een van de allerbeste en meest vooruitstrevende werken van Jóhannsson. Vanaf het hoofdthema, Heptapod B, tot aan het afsluitende thema One Of Twelve, je waant je in een wereld waarin UFO’s echt lijken te bestaan.

Enjoy,

Celwin