David Arnold - Independence Day

Om deze uitzonderlijke tijden van thuiswerken, quarantaine en sociale isolatie door te komen, zal ik vanaf nu t/m 6 april 2020 dagelijks een soundtrack met je delen die jou helpt de dag door te komen. Soundtracks zijn perfect om je te focussen, dus heb jij moeite met je focus nu je thuis moet werken? Dan is dit de oplossing voor jou! Elke dag om 10:00 post ik een nieuwe soundtrack hier op mijn website, en op mijn Facebook en Instagram accounts.

Soundtrack van de Dag | 27 maart 2020

David Arnold – Independence Day

Voor de soundtrack van vandaag gaan we terug naar een absolute jeugd favoriet van mij: Independence Day uit 1996. Een heerlijke rampenfilm zoals ze tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt worden helaas. Onverwachts, voor velen, ook een gigantische kaskraker want de film bracht een kleine 817 miljoen dollar in het laatje. Tegen een budget van 75 miljoen dollar geen onverdienstelijke score. De geruchten destijds waren ook dat er snel een vervolg zou komen, maar dit duurde uiteindelijk tot 2016, maar die film laten we voor het gemak even buiten beschouwing.

ID4, zoals de film destijds veel genoemd werd ook, is een film over een buitenaardse invasie van onze planeet. De film had een behoorlijke sterrencast met o.a. Will Smith, Bill Pullman en Jeff Goldblum. ID4 neemt je ouderwets mee op een reis naar een andere wereld en tijd. Onbezorgd genieten, want je weet van tevoren dat het goed gaat komen maar toch zijn er flink wat tegenslagen in het verhaal voor de hoofdrolspelers.

De muziek voor de film komt van David Arnold, die je kunt kennen van zijn latere werk voor Casino Royale, Godzilla (hallo Wie Is De Mol liefhebbers) en Tomorrow Never Dies. Hij heeft het voor elkaar gekregen een echte rampenscore te schrijven, waar je bij het luisteren de dreiging van het begin van de film gelijk weer voelt. Het over-patriotische ‘The President’s Speech’ is waar de score voor mij persoonlijk zijn hoogtij viert, maar ook de End Titles zijn ontzettend tof.

Kleine shoutout dan nog naar de regisseur Roland Emmerich, die ontzettend veel moeite heeft gedaan om het o-zo toepasselijke ‘It’s The End Of The World As We Know It’ van R.E.M. in de film te krijgen. Je hoort de track helemaal aan het begin van de film, als de techneut van dienst voor het eerst het signaal van de spaceships hoort. Een toepasselijk begin voor de film, en een toepasselijke track voor vandaag de dag.

Enjoy,

Celwin