Michael Giacchino - Rogue One

Om deze uitzonderlijke tijden van thuiswerken, quarantaine en sociale isolatie door te komen, zal ik gedurende de social distancing dagelijks een soundtrack met je delen die jou helpt de dag door te komen. Soundtracks zijn perfect om je te focussen, dus heb jij moeite met je focus nu je thuis moet werken? Dan is dit de oplossing voor jou! Elke dag om 10:00 post ik een nieuwe soundtrack hier op mijn website, en op mijn Facebook en Instagram accounts.

Soundtrack van de Dag | 18 april 2020

Michael Giacchino – Rogue One: A Star Wars Story

Gisteravond keek ik Rogue One: A Star Wars Story weer eens, nu mijn vrouw en ik bezig zijn de complete Star Wars saga in de correcte volgorde te kijken. En wederom dacht ik: dit is een van de beste Star Wars films die er is. Niet alleen buiten de trilogieën, maar ook met die meegerekend. En wát een score van Michael Giacchino, die wat mij betreft de gedoodverfde opvolger van John Williams is nu die er mee stopt.

Rogue One is een tussenfilm in de Star Wars universe, een losstaand verhaal dat ergens een gat in de tijdlijn opvult. Rogue One is het verhaal hoe Prinses Leia in Episode IV: A New Hope aan de bouwplannen voor de Death Star komt, die ze uiteindelijk weten te vernietigen. Het verhaal is gebaseerd op een idee dat gepitched werd door schrijver John Knoll, tien jaar voor de productie begon. De film zou anders zijn dan de traditionele Star Wars films, zo werden de ‘opening crawl’ en traditionele ‘screen wipes’ achterwege gelaten. Rogue One volgt een groep rebellen in hun missie de plannen voor de Death Star, het superwapen van het Galactische Empire, te stelen net voor de gebeurtenissen in A New Hope. Qua tijdlijn bevindt de film zich na Solo: A Star Wars Story en voor Episode IV: A New Hope dus.

De film was direct een groot succes met zeer positieve reviews van critici, waar met name het verhaal, de visuele effecten en de toon van de film werden gehuldigd. De enige critische kanttekening was voor het gebrek aan ontwikkeling van de personages (geen onbekend verhaal in grote films als deze) en het digitaal recreëren van acteurs uit de originele trilogie. De film haalde meer dan 1 miljard dollar op aan de box office en ontving 2 oscar nominaties: Best Sound Mixing en Best Visual Effects.

In maart 2015 werd bekend gemaakt dat Alexandre Desplat, die met regisseur Gareth Edwards aan Godzilla had gewerkt, de muziek zou componeren. Later, in september 2016, werd echter bekend gemaakt dat Desplat vervangen zou worden door Michael Giacchino, tot groot ongenoegen van veel Desplat fans die nog altijd niet blij zijn met Disney. Zij konden er echter weinig aan doen, want door re-shoots liep de productie van de film uit en was het voor Desplat niet meer haalbaar de muziek te verzorgen.

Giacchino had slechts 4,5 week om de muziek voor de film te componeren, omdat hij ook druk bezig was met zijn score voor Doctor Strange. In een interview met Entertainment Weekly omschreef Giacchino de film als volgt: “Het is een film die op veel manieren doet denken aan een te gekke WOII film, en dat vond ik echt fantastisch. Maar in de kern van het verhaal zit ook veel gevoel en liefde, en dat mocht ik niet missen in de muziek. Ja, het is een actie film, en ja, het is een Star Wars film en het heeft alles wat je daarbij mag verwachten, maar ik mocht niet vergeten dat het ook een zeer emotionele film was. En dat trok me gelijk het verhaal in.”

Giacchino gebruikte ook meerdere thema’s van John Williams zijn voorgaande soundtracks voor de Star Wars saga. Giacchino zet een fantastische score neer die John Williams waardig is, en daarom een terechte Soundtrack van de Dag!

Enjoy,

Celwin