Justin Hurwitz - First Man

Om deze uitzonderlijke tijden van thuiswerken, quarantaine en sociale isolatie door te komen, zal ik gedurende de social distancing dagelijks een soundtrack met je delen die jou helpt de dag door te komen. Soundtracks zijn perfect om je te focussen, dus heb jij moeite met je focus nu je thuis moet werken? Dan is dit de oplossing voor jou! Elke dag om 10:00 post ik een nieuwe soundtrack hier op mijn website, en op mijn Facebook en Instagram accounts.

Soundtrack van de Dag | 10 april 2020

Justin Hurwitz – First Man

Waar moet ik beginnen bij First Man… de maanlanding en het gehele Apollo project fascineert me al van kleins af aan. Toen de film First Man werd aangekondigd kon ik dan ook niet wachten om deze te gaan bekijken.

De film speelt zich af in de jaren 1960 en vertelt het verhaal van astronaut Neil Armstrong, die in dienst van NASA deelneemt aan Apollo 11, de missie om de eerste mens (met succes) op de Maan te zetten. De film was qua reviews en awards een groot succes, maar qua box office totaal niet. Met een budget van 59 miljoen dollar wist de film ‘slechts’ 105 miljoen dollar binnen te halen.

De soundtrack is verzorgd door Justin Hurwitz, die exclusief samenwerkt met de regisseur van de film: Damien Chazelle. Eerder werkten ze met groot succes samen aan La La Land, welke vele awards wist te winnen (waaronder beste muziek). De soundtrack is gespeeld door een orkest bestaande uit 94 spelers, maar ook instrumenten zoals de Theremin en een Moog synthesizer. Hiermee werd het vintage geluid gemaakt dat paste bij de stijl en periode van de film.

Hurwitz begon met piano demos te maken nog voor de opnames van de film begonnen. Dit deed hij net zo lang tot hij en Chazelle besloten wat het hoofd thema van de film zouden worden. “Het moest een gevoel van eenzaamheid maar ook schoonheid hebben. Als hij (Armstrong) op de maan land zie je een bizar landschap. Het is prachtig maar ook heel eenzaam”, vertelde Hurwitz in een interview met Variety. “Chazelle hield erg van de link tussen de Theremin en low-budget science fiction films uit de jaren ’50 en ’60. Armstrong en zijn NASA collega’s waren immers ‘echte’ science fiction aan het doen.”

De film was in het hart een verhaal over verlies, een man die veel mensen waar hij van hield verloren heeft en wat dat verlies hem aandeed. De Theremin had een bepaald soort gevoel voor de makers dat dit gevoel van verlies perfect samenvatte en perfect past bij de beelden van de cosmos. Het doet denken aan de ruimte, maar heeft ook een soort huilend, menselijk geluid. Hurwitz kocht uiteindelijk een Theremin en leerde het spelen speciaal voor de film.

De score kreeg veel positieve reacties van de bekende critici, vooral vanwege de balans tussen rustige melodische passages en krachtige themas’. Het perfecte voorbeeld hiervan, en voor mij persoonlijk de beste track van de score, is ‘The Landing’ dat te horen is als Armstrong & Aldrin de landing naar de maan inzetten. Het begint zacht en melodisch maar kent ook ongekende kracht zodra de blazers hun intrede doen.

Dat de soundtrack niet is genomineerd voor een Oscar zal ik persoonlijk nooit begrijpen, maar dat doet niks af aan de pracht van de muziek. De Golden Globe voor beste muziek wist Hurwitz gelukkig wél te winnen voor First Man.

Enjoy,

Celwin